Obavijesti

Dječji vrtić Velika Gorica

Projekt Upoznajmo mlijeko i mliječne proizvode

17.5.2010.

Bez obzira na individualne prehrambene sklonosti i navike djece, osoblje vrtića ipak se osjeća odgovornim za to koliko će dijete pojesti i kako će se hraniti dok je u vrtiću. To je jedan od razloga zbog kojeg sam osmislila projekt koji je djeci približio mlijeko i mliječne proizvode.

U svojoj sam skupini zamijetila da djeca malo ili nedovoljno konzumiraju mlijeko i mliječne proizvode. Tako se često događalo da dijete za doručak popije samo malo mlijeka ili da ga potpuno odbije. Ta situacija nije nas ostavljala ravnodušnima i bez obzira na pokušaje da taj problem riješimo individualnim pristupom svakom djetetu, značajnijih pomaka nije bilo.

Polazeći od važnosti prvog jutarnjeg obroka – doručka, kojeg djeca uglavnom konzumiraju u vrtiću, osjetila sam se odgovornom učiniti pomak u promjeni navika djece u svojoj skupini. Presudan korak u ovoj akciji bilo je povezivanje s roditeljima. Pozitivan pristup roditelja i razmjena iskustva i aktivnosti koje ćemo provoditi – početni je stadij u uvođenju svih aktivnosti s djecom u vrtiću.

Osvješćujući problemsku situaciju u skupini djece u 6.godini života, započeli smo s projektom "Upoznajmo mlijeko i mliječne proizvode".


Kako mlijeko i mliječne proizvode približiti djeci?

Kad smo započeli s provođenjem aktivnosti, cilj nam je bio da djeca kroz niz životno-praktičnih aktivnosti upoznaju i shvate hranjivost mlijeka i mliječnih proizvoda. Kroz upoznavanje novih pojmova kao što su kalcij, bjelančevine, fosfor i masti željeli smo da djeca prihvate važnu poruku - mlijeko i mliječni proizvodi važni su za rast i razvoj organizma.

Zadaće projekta bile su:

  • informirati djecu o važnosti mlijeka i mliječnih proizvoda za naše zdravlje;
  • bogatiti dječji rječnik i spoznaje novim pojmovima (kalcij, fosfor, bjelančevine, masti);
  • upoznati nepoznate mliječne proizvode (acidofil, kefir, svježi sir i vrhnje) - dio djece nije znao da se sir pravi od mlijeka;
  • poticati slobodu izbora (hladno-toplo; kiselo-slatko; rijetko-gusto) i tako pridonijeti promjeni stava i učestalijim konzumiranjem mlijeka i mliječnih proizvoda;
  • proširivati znanje o prirodi, te poticati radoznalost i komunikaciju kroz posjete seoskom domaćinstvu, tržnici i dr.;
  • poticati dječju radoznalost i bogatiti komunikaciju kroz istraživačke aktivnosti, neposredne doživljaje i iskustva u svakodnevnoj igri.

Prikupljeni časopisi, prazna ambalaža mliječnih proizvoda motivirali su djecu da naprave album "Jedimo zdravo - narastimo veliki", što nas je potaknulo na razgovor o prehrani.

Neke aktivnosti koje smo proveli u sklopu projekta:


1) Lutke i dramatizacija od neoblikovanog materijala (prazna ambalaža od mlijeka) nastale su lutke - Obitelj Mlijekić kojoj su djeca od iste ambalaže sagradila dom koji je kasnije poslužio kao pozornica na kojoj glume Mlijekići.

2) U trgovini koja je bila specijalizirana samo za prodaju mliječnih proizvoda, djeca su se izmjenjivala u ulogama prodavača i kupca.

3) Spravljaonica zdravih napitaka i kviz okusa. Uz odgajateljevo usmjeravanje od hladnog i toplog mlijeka djeca prave mliječne napitke. Tako nastaju čokoladno mlijeko, „medeno mlijeko“, bijela kava, kakao napitak i frape od banane. 
Najslađi je samostalno napravljen napitak!

4) Vrhunac igre je kviz: "Pogodi po okusu!", a u igru se uključuju do tada djeca promatrači kojima je teže pogoditi okuse od djece pripravljača koje to silno veseli te im pomažu asocijacijama npr. Pravi ga pčela,….

5) Posjet tržnici i istraživačko-spoznajna igra "Od mlijeka do sira".

Djeca se na tržnici upoznaju s mljekaricama , koje im pokazuju svoje proizvode: mlijeko, sir, vrhnje, maslac,…oni razgledavaju, mirišu, pitaju kako se pravi sir. Dogovaraju se da naprave vlastiti.

To smo i učinili: U staklenkama je mlijeko koje ostavljamo na toplom, postaje kiselo, tada ga zagrijavamo stavljajući staklenke u zagrijanu vodu, radoznalo čekamo,…konačno u žućkastoj tekućini pliva gusta masa - sir. Žuta tekućina naziva se sirutka. Djeca uzimaju cjedila, grabilice i vrijedno prionu poslu. S ponosom, ali i iznenađenjem komentiraju "Mi smo napravili sir!"

6) Štrudla od sira

U ovom pothvatu pomogla nam je naša teta kuharica. Opet smo pripremljeni u punoj zaštitnoj opremi (pregače, kape marame,..). Svi pažljivo promatraju kako se razvlači tijesto, za nadjev trebaju jaja, sir i šećer. Ruku je puno pa dolazi i do gužve, ali namjere su dobre i savijača je "zarolana" i otpraćena u kuhinju na pečenje. Štrudla je iznimno ukusna.

7) Redale su se brojne aktivnosti koje su i dalje imale zajedničku započetu temu – "Zdravo je piti mlijeko!". Učenje je još dugo trajalo,…

Djeca su pokazala interes za temu, aktivno sudjelovala i kreativno osmišljavala ponuđene materijale i nadopunjavale započete ideje te ih pretvarala u plan projektnih aktivnosti.

Roditeljska uloga bila je suradnička i podržavajuća. A važno je naglasiti da naša djeca bolje konzumiraju mlijeko i mliječne proizvode.

Verica Pejak, odgajatelj-mentor

 


Galerija